Monday, August 24, 2009

Ketenangan hatiku..Ramadhan


Ramadhan wahai saudaraku, bukanlah bulan tuk bermalas-malasan. Bukan pula ia menjadi alasan tuk memperbanyakkan tidur dan berdiam diri. Sebaliknya, ramadhan adalah bulan dimana seorang hamba semestinyalah berlumba-lumba dalam memperbanyakkan amal soleh di bulan ini. Kerana setiap kebaikan yang kita lakukan di bulan penuh maghfiroh ini, kan diperoleh pahala yang berlipat ganda. Ini kerana Ramadhan adalah bulan yang begitu istimewa, selain kerana berkat, rahmat dan ampunan Allah begitu deras mengalir tuk para hambanya di bulan Ramadhan, peristiwa-peristiwa besar dan penting yang sempat disaksikan oleh Rasulullah pun terjadi pada bulan ini. Tercatat ada 8 peristiwa penting pada zaman Rasulullah yang terjadi bertepatan dengan bulan ramadhan.

1.Perang badar dan penaklukan kota makkah (fathu Makkah) terjadi pada bulan ramadhan. Rasa haus dan lapar tidak seharusnya dijadikan alasan tuk berhenti bekerja. Kerana setiap gerak langkah kita, akan di catat sebagai ibadah di mata Allah, bahkan akan dilipatgandakan pahalanya oleh Allah SWT. Subhanallah….

2.Tercatat sebanyak 6 kali Rasulullah melakukan peperangan melawan kaum kafir Quraishy pada bulan ramadhan.


3.Pada bulan Ramadhan pula pernikahan Ali dan Fatimah dilangsungkan.


4.Begitu juga pernikahan Rasulullah sendiri dengan Hafshah binti Umar bin Khatab serta Zainab binti Khuzaimah, terjadi pada bulan dimana al Qur’an ini diturunkan.


5.Kematian putri Rasulullah SAW, Ruqoyah, juga bertepatan dengan bulan Ramadhan.

6.Hancurnya berhala-berhala, seperti Latta, Uzza, dan Mana’at milik kaum kafir Quraisy pas di bulan penuh rahmat dan ampunan ini.

7.Runtuhnya masjid Adh Dhirar milik orang-orang munafik terjadi pada bulan puasa.

8.Dan yang terakhir, datangnya rombongan delegasi kaum Tsaqif yang ingin masuk islam juga bertepatan di bulan Ramadhan.

Itulah beberapa peristiwa penting yang terjadi pada bulan Ramadhan dimana Rasulullah menjadi saksi akan peristiwa tersebut. Peristiwa-peristiwa diatas tentu saja semakin mengukuhkan kebenaran akan kemuliaan dan keistimewaan bulan suci Ramadhan. Belum lagi ditambah fakta penting bahwa al Qur’anul karim juga diturunkan bertepatan dengan bulan penuh rahmat ini. Subhanallah.

Sahabat, sisa ramadhan yang masih cukup panjang ini seharusnyalah kita isi dengan memperbanyak amal soleh. Mari kita berusaha seboleh mungkin memanfaatkan setiap waktu yang Allah amanahkan tuk beribadah kepadaNya. Kerana belumlah tentu Ramadhan tahun depan akan menyapa kita lagi. Ramadhan yang sedang berjalan dihadapan kita sekarang ini adalah kesempatan baik untuk berlama-lama dengan Robbul ‘Izzati. Jangan sia-siakan saat ini. Insyaallah rahmat Allah sentiasa mengalir kepada mereka yang mengisi waktunya tuk beribadah semata-mata mengharap redha Allah Ta’ala.

0 comments:

Template by:
Free Blog Templates