Friday, August 28, 2009

Kisahku.."Sabah diBawah Bayu"

Salam kepada semua yang sudi membaca dan mengikuti perkembangan blog yang tak seberapa ni.Mungkin ada yang mengenali diri saya dan mungkin ada juga yang tak kenal,tak berapa kenal atau kenal melalui nama jer.Oleh itu,saya nak la juga menceritakan serba sedikit tentang diri,asal usul,keluarga,kawan-kawan saya dan juga tanah tumpah darah.Saya ni memang anak jati Sabah atau lebih spesifiknya Sandakan,berbangsa sungai+kadazan+cina dan anak sulung daripada 3 orang adik beradik.Saya mula menjejakkan kaki ke bumi Semenanjung tahun 2003 bila mendapat tawaran memasuki Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM) dan telah menamatkan pelajaran pada tahun lepas 2008.Kini Alhamdulillah bekerja di HSBC Data Processing Malaysia(HDPM) Kuala Lumpur sebagai Global Support Executive dan dah dekat setahun bekerja di sini.Ok la,setakat itu mengenai diri saya..;) Sekarang saya nak bawa sesiapa yang melawat blog ni mengenali Sabah bersama saya.Jom!!




















Gambar ni saya ambil time Tamu Besar (kalau kat sini Pasar Pagi) di Jalan Gaya,Kota Kinabalu.Masa ni temankan mak dengan adik pergi beli barang dapur dan beli la sedikit makanan untuk dimakan.Saya ni suka sangat makan,dah jadi hobi.hehe;)Masa survey benda-benda untuk dimakan,terjumpa satu gerai yang menjual barang antik dan alat muzik tradisional sabah.Leka juga tengok,walapun saya ni orang sabah tapi bab-bab alat tradisional ni kurang arif gak.huhu..:p Tamu ni hanya dibuka setiap pagi hujung minggu jer.Memang ramai pelancong asing pergi ke tamu ni sebab banyak kraftangan sabah dijual di sini.Saya pun ada gak beli sikit cenderamata untuk kawan-kawan kat office.










Saya paling suka tengok suasana matahari terbenam.Tenang dan mendamaikan jiwa.Menikmati betapa indahnya ciptaan Yang Maha Esa.Waktu ni saya dalam perjalanan nak ke rumah kawan.Lalu kawasan sawah padi ni dengan berlatar belakangkan matahari senja betul-betul menarik perhatian.Jadi saya pun berhenti sekejap menghayati suasana.Jalan pun waktu tu lengang je tak banyak kereta.Siap boleh ambil gambar kat tengah-tengah jalan raya lagi.










Gambar-gambar kat atas ni pula di ambil masa kakak ina iaitu kakak kepada abang masriezan kahwin.Ni salah satu daripada adat kaum Bajau iaitu meraikan sesuatu perkahwinan dengan bermain alat muzik tradisional.Biasanya perayaan ini akan berlangsung seawal seminggu sebelum perkahwinan dan dimainkan setiap hari.Adat ini dinamakan "Bertitik" dan tujuan sebenar adat ni adalah untuk menghebahkan kepada orang ramai bahawa ada perkahwinan akan belangsung di tempat itu.









Ni la masyarakat kampung yang patut di contohi.Saling tolong-menolong meringankan beban jiran tetangga yang memerlukan bantuan.Orang-orang kampung Muhibbah,Petagas datang membantu menyembelih kerbau dan memotong daging untuk majlis kahwin.Seronok gak dengar makcik-makcik tu berborak masa berkumpul potong daging,banyak sangat cerita,yang penting tak bosan la.Saudara mara pengantin datang beberapa hari awal sebelum majlis kahwin untuk sama-sama mejayakan perkahwinan.Saya pun ada gak..hehe;)












Hah!Dah sampai masanya nak perkenalkan orang yang diraikan,raja & permaisuri sehari.Sama cantik dan sama padan,bagai pinang di belah dua.Abg Mas ada iras-iras kakaknya tak?hehe..Gambar pelamin warna kuning tu ialah pelamin dengan sentuhan adat kaum Bajau.Nampak unik dan cantik,saya pun baru pertama kali melihat dengan sendiri majlis kahwin orang Bajau yang penuh dengan adat.Pelamin warna pink tu sentuhan pelamin moden.Minat sangat dengan pelamin ni sebab hiasan dan warna pink memang warna kegemaran saya.Baju kuning yang dipakai oleh pengantin tu ialah baju tradisional kaum Bajau.Unik kan..takpe,saya kahwin nanti nak pakai baju Kadazan plak.









Sekarang ni berbalik semula ke kisah saya.Dua orang minah berbaju merah tu ialah adik-adik kepada abang Mas kite ni..Nakal budak berdua ni..Happy-go-lucky & happening.Tak dapat nak tahan dari gelak kalau dah dengan dorang lebih-lebih lagi kalau abg Mas pun join the club sekali alamatnya tak kering gusi.huhu.Yang berbaju hijau tu ialah mak kepada pengantin dan dua orang budak kecik tu ialah dua sahabat baik,yang berbaju hitam tu adik abg Mas dan yang berbaju kurung tu ialah adik kesayangan saya..Shima.Ok la..cukup setakat ni kisah saya..sehingga jumpa lagi di post yang akan datang...;)

1 comments:

aranam said...

Salam, Hafizah.

Entri yang menarik. Lebih-lebih lagi bagi saya yang 'terlepas' menghadiri majlis meriah ini.

Template by:
Free Blog Templates